Gamification

Det svenska ordet för gamification heter spelifiering och går ut på att använda interaktivt material som hittas i spel för att anpassa en annan miljö. Detta görs exempelvis med hjälp av olika element som avatarer, poäng, olika märken eller badges som de också kallas, diverse mätare som kan uppfyllas för att låsa upp olika belöningar, och så vidare. Det kan alltså röra sig om spelelement direkt i hemsidan, och detta kan man hitta bland flera olika nätcasinon idag. Anledningen varför casinobranschen använder gamification är att de försöker sätta en viss prägel på ett casino, eller för att locka till sig en specifik grupp av spelare.

Det kan exempelvis röra sig om rollspelsfantaster, och de är en väldigt specifik grupp att vända sig till. Då kan det vara ett utmärkt alternativ att introducera olika rollspelselement direkt i hemsidan för att locka dit dessa spelare. Även rollspelsfantaster letar efter passande casinon, och då får de till en vinnande kombination som passar för båda parter. Ett exempel på casino som använder rollspel som tema är Duelz, och de har kategorier som “Spells” och “Chests” som vanligtvis hittas i rollspel. Genom att använda familjära uttryck och visuella upplevelser för en specifik grupp så kan ett nätcasino lyckas att få dem intresserade.

Vad är gamification?

Ordet betyder att casinon använder spelelement inom verksamheter som nödvändigtvis inte hör samman med spelande, och detta kan vara IT eller utbildning. Det används för att öka interaktivitet i material som kan anses vara tråkigt vid första anblick, så det är som att de kryddar innehållet lite. Användaren blir också mer involverad i uppgiften när du använder dig av gamification, och du hittar exempelvis skoluppgifter med olika avatarer som elever kan ha enklare att relatera till. Inom casinovärlden hittas färdigheter som xp som är en förkortning för experience, och detta används flitigt i datorspel idag. Nästan alla spel har någon slags xp mätare.

Gamification och influenser från datorspel

Som det redan nämndes så är gamification ofta förknippat med datorspelsvärlden, och det finns redan idag flera nätcasinon som använder sig av fenomenet för att locka till sig spelare som är vana vid datorspel, men som även är lite sugna på att spela för pengar. Det är ett smidigt sätt att erbjuda innehåll som tilltalar, och mycket av det beror på att användarna förstår mekaniken bakom det. Det känns familjärt och de är vana vid olika uttryck som xp, intelligence, perks och skills. Dessa ord är vanliga inom spel som Fallout eller World of Warcraft, några av de mest populära spelen.

Gamification är en del av framtiden

När det kommer till spelifiering så är det en del av framtiden när det gäller spelsajter över lag, och eftersom fler och fler ungdomar växer upp bland datorspel och konsoltitlar så är det bara en tidsfråga innan nätcasinon också anpassar sitt språkbruk och sina visuella detaljer för att möta behovet. Det är trots allt ett behov som många spelare känner, och då nätet inte är proppfullt av casinon som utnyttjar gamification så finns det en liten lucka att fylla i framtiden. Detta är garanterat något som många spelutvecklare och casinosajter redan tänker på, och om de inte gör det så borde de göra det.

Olika exempel på gamification inom online casino

Ett exempel var alltså Duelz, men det finns fler spelsajter som använder sig av tekniken som Casino Saga. Spelutvecklarna är också med på tåget och idag hittar vi utvecklare som Spicy Horse Games som har som huvuduppgift att skapa slots med teman från rollspel. Det är alltså en intressant punkt inom casinovärlden och något som faktiskt väldigt sällan tas upp, vare sig det gäller spelrecensioner eller genomgångar av casinosajter. Gamification är en del av det nya och interaktiva sättet som vi använder för att kommunicera med varandra, och det kommer garanterat att bli en betydande faktor några år framåt i tiden.

Virtual Reality bygger till viss del på gamification, och det är också en teknologi som utnyttjar avatarer och interaktiva menyer bland annat. Du som spelar på ett nätcasino virtuellt kommer att märka flera likheter till dagens spelifiering och framförallt när teknologin slår igenom ordentligt. Det finns redan idag några försök på virtuella casinon, men det dröjer ett tag till innan själva utrustningen blir så pass billig att gemene man kan inhandla det. Det används redan flitigt med spelkonsoler och datorspel idag, så möjligheterna finns. Att skapa menyer och avatarer som flyter omkring framför dina ögon kommer att bli nästa steg av gamification.

Sammanfattning

Gamification inom casinobranschen är ett sätt att introducera spelelement från datorspel in i gränssnittet av ett nätcasino. Detta ger uttryck i olika mätare som fylls upp medan du spelar, för att sedan dela ut exempelvis free spins när den är fylld. Du kan samla olika poäng och springa runt med en spelkaraktär för att navigera dig runt bland spelbibliotek, eller varför inte prata med dina vänner med hjälp av era avatarer? Det finns redan exempel på casinon som utnyttjar tekniken idag, men det dröjer nog inte länge innan det dyker upp fler och fler spelsajter som använder teknologin.